Jag har varit snäll, jag lovar....


Så här i annalkande juletider börjar vi sakta men säkert fundera på om vi varit snälla nog för det vi önskar oss från Jultomten. Om jag skulle peka ut vad som skulle sitta fint under granen så är det långt ifrån alla statussymboler som kan ses som snabba (bilar), glittrande (smycken), maffiga (platt-TV i monsterstorlek) och annat som kan blänka (nya putsade skor och vackra väskor). För mig räcker det med några pennor. Men inte vilka pennor som helst.

Det är nästan så att jag säger att jag ger vad som helst för det som Faber-Castell gav ut i samband med sitt 250-årsjubileum 2011, en begränsad upplaga av Wood Case set. Faber-Castell är världens äldsta och största tillverkare av träpennor och gav då ut en handgjord trälåda med 120 färgpennor, akvarellpennor, konstnärspasteller, blyertspennor, grafitpennor, kolpennor, penslar och vattenskål, med mera. Det gjordes 1761 (året då företaget bildades) stycken trälådor och priset kan få vilken "fattiglapp" som helst att gråta bittra tårar. Priset låg då på runt 1 700 USD, runt 12 000 SEK idag. Ja, det är inte precis skolelever eller små kämpande konstnärer som köpte denna vackra trälåda. Varje låda är numrerad och har ett äkthetsintyg.

Är ju så att alla dessa pennor och andra godheter som finns i lådan kan köpas separat. Men det är inte samma sak som att ha en vacker trälåda, med allt i. Vid förra jubileet 2001 gav företaget ut en penna för 90 000 SEK med diamanter och vitt guld, i 99 exemplar.

Ja, jag drömmer vidare....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar