Splitter ger lycka?

Det som är kvar av skålen
Enligt gamla sägner, sägs det i Finland att "sirpaleet tietää onnea, lasinsirpaleet kyyneleitä" - alltså "splitter ger lycka, glassplitter ger tårar". Ja, då kan vi hoppas på tur, eftersom jag i morse tappade en skål och den sprätte åt alla håll. Det blev att plocka de största bitarna och dammsuga de mindre. Skålen var från den tiden då jag och maken byggde bo. Köpte dessa skålar på IKEA. Dekorationen av små röda hjärtan är bortdiskad sedan länge och glasyren fångar upp varje repa från skeden. Och nu är det en skål mindre. Så kan det gå!

Varmt! Solbrillor och solhatt på!
Det är en väldans solig dag och ljuden utifrån är annorlunda. Många av skolorna hade sista dagen igår och idag är det ledighet som gäller för många. Vora flickor åkte till Marieberg för att shoppa i hettan. Pappan i familjen är på väg nu från jobbet och ska plocka upp dom. Sedan blir det mat från nått uteställe med hem, det ser jag framemot. Kanske Saigon, vem vet. 

Tjupp hej, dockor!
Själv har jag varit hemma och försökt mig på en så kallad face-up eller re-paint. Köpte denna docka för ett tag sedan, putsade upp dess fabriksmink med aceton och en tops, sprayade den och tog fram mina soft colour pencils. Har lite svår för ögon, speciellt när hennes ansikte är lite av det platta slaget. Kan vara en möjlighet för den som kan konsten, men för den som är nybörjare så är detta platta ansikte en utmaning. Men så här långt är jag nöjd. Tur så kan man sudda, måla om, putsa o börja om ifall man skulle bli missnöjd.

Hoppas du har det skönt i solen. Trevlig helg!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar