Stugliv

Utsikten. Blomman i fönstret
kom ner nyss - det blåser en del!
Sitter här i sängen och njuter av utsikten genom fönstret. Regnet som drog förbi i natt och på förmiddagen har ändrats till sol och blåst. Koltrastar, björktrastar, hackspettar och andra fåglar spatserar på tomten och plockar upp det som regnet förde upp på ytan. Det är rena smörgåsbordet för dom.
Lämnade kvar några öar av prästkragar,
klöver och gräs. Allt för insekternas skull.
Vi har varit är vid stugan ett tag och jag började med, som vanligt, att ansa i trädgården. Tog fram trimmern och körde hela tomten. Men den tar till en viss nivå och resten fick jag ta med en handjagare. Vi har haft motorgräsklippare här, men de där plastdelarna med bensin- eller oljestänk är visst rena lyxen för gnagare under höst- och vinterhalvåret. Tröttnade på att laga, fixa och tejpa delar på klipparna, så det blev en handjagare och lite mer kroppsarbete istället.

Nu är det fint på tomten, hann lagom till regnet. Skönt det. Självklart klippte jag på de hetaste dagarna, men det var skönt med en belöning i form av ett dopp i sjön. Vattnet har varit varmt och skönt de senaste dagarna, men lär inte vara det nu med tanke på hur det blåser och rör om i sjön.
Rosenknopp i en förvildad rosenbuske på vår tomt.
Vi har en naturtomt här och det har med sig en hel del. Jag och familjen har traskat här i mer än 20 år, så vi känner till de hål, förändringar och stenar som finns. Men tror du inte att jag stupade i ett kaninhål, ändå! Trampade snett med höger fot och är glad att jag hade stadiga stövlar på mig, vet inte annars hur det hade gått med fotleden. Kraschlandade i gräset och troligen 'stukade' jag ett av mina fingrar. Den är öm och känns lite konstig. Fotleden är endast öm, så där klarade jag mig. På köpet svalde jag nått äckligt i insektsväg med. Men det hör väl till.

Nu blir det att njuta av resultatet och vänta tills nästa gång gräset behöver ansas.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar