Recept: Gnocchi med svamp



Gnocchi är mjuka klumpar eller i vissa fall även mjuka nudlar. De kan göras med mannagryn, vetemjöl, potatis, bröd eller liknande. Gör man dessa till mindre klumpar, så kallas de för gnocchetti. Det är ett gott alternativ till pasta och i affärerna kan du hitta både torkade, färska eller frysta. Men du kan även göra dessa själv. Det finns många enkla grundrecept på nätet. 

Till detta kan man servera en god sås, ha dessa i soppa eller som en enkel förrätt ifall du kryddar dom. Jag gjorde så här:

Jag började med att skölja 6 stycken champinjoner och dela dessa i fyra bitar. Jag lade dessa i en stekpanna med lite djup i och fräste upp svamparna i en klick margarin medan jag hackade en gul lök, en zucchini och några skinkbitar (rökt skinka, från köttdisken) i strimlor. Dessa lade jag ner i samma panna och rörde om. Svamparna, löken, zucchinin och skinkstrimlorna fick puttra en stund på låg värme i någon minut. Hällde ner 5 dl matgrädde, den tjockare varianten, kryddade med salt och peppar och en nypa chili. Rörde om och när såsen blivit varm, rev jag ner ost, så att såsen blev ännu tjockare. Ja, runt 1 dl riven ost

När gnocchin är klar (följ det recept du väljer eller förpackningens riktlinjer) så häller jag dessa över i stekpannan och rör om. Servera och njut!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar