Typ en värmare....

En handledsvärmare.
Jag har alltid gillat att handarbeta. Korsstygn, sticka, sy, virka och tanken har även slagit mig att jag skulle kunna testa knyppling. Men dit har jag inte kommit än. Har även haft en lång paus med att handarbeta. Garn, tyg och mönster ligger i ett hörn och samlar damm. Var på Panduro för inte så länge sedan och köpte två nystan av garnet Raggi. Det fanns i underbara färger och jag valde en som kändes julig. Grönt, rött och vitt/grönt som varvas så perfekt att det blir tjusigt randigt. Ska göra en till vid tillfälle, så att jag har ett par. Det värmer skönt om handleden och det behöver jag.

Har nämligen sedan flera år tillbaka problem med styrkan i mina händer. Styrkan lyser med sin frånvaro och händerna blir trötta och matta av vanlig användning. För många, många år sedan upptäckte jag att höger han började strula. Nu är det båda. Det misstänktes då att jag hade karpaltunnelsyndrom. Det är inget allvarligt, men kan bli rätt bra obehagligt. Jag hade precis fått ett av våra barn och det strulade till det rätt ordentligt. Var även på undersökning och en operation bokades in, men jag ångrade mig i sista stund. Ville inte. Får se ifall det blir aktuellt i ett senare läge, igen. Det är mest obehagligt på natten, när det molar och värker. På dagarna går det rätt bra, eftersom händerna oftast är raka och utan större belastning. Men efter ett pass med gräsklippning, städning eller handarbete så blir visan en annan. Samtidigt vet jag att besvären kan komma tillbaka även efter en operation.

Värme och stadigt stöd om handleden hjälper. Därav stickade handledsvärmare. De är stickade i resårstickning, 2 räta, 2 aviga delade på 48 maskor på 4 stickor, i 23 cm som längd med plats för tummen vid runt 17-18 cm. Ville ha dom extra långa, ner mot handleden.

Nu får händerna vila.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar