Adventstider

Sitter här i köket. Det är lördag. Ungdomarna sover och jag försöker balansera mitt huvud rätt på axlarna - huvudvärken är inte snäll idag. Som om den skulle vara snäll någon gång. Igår fick jag upp ljusstakar och julstjärnor. Är bland de första på gatan. Grannen mittemot tog fram sina ljusstakar för nästan tre veckor sedan. Inte illa, tänkte jag. 

Tystnaden är total idag. Ingen rörelse alls på vår gata denna gråmulna dag. Det är även förkylningstider. Ungdomarna var hemma förra veckan från skolan. De hostade, snörvlade och sov. Kom upp för lite mat och vidare tillbaka till den mjuka sängen och varma känslan under täcket. Skönt kan jag tro. Hoppas att de har fått energi nog att släpa sig till skolan på måndag. Tur så närmar sig jullovet. Sedan är det en del förberedelser inför Lucia med kören och skolans miljöredovisning i början av december. Ska bli spännande att gå till skolans aula för att lyssna.

Lille tomten redo
Det är första advent i morgon. Det är över 80 år sedan det för första gången togs fram ljusstakar och stjärnor här i Sverige. Tiden går. Och även om vi har ljus i fönstren, dessa vanliga köpta från IKEA, så blir det ett helt annat ljus nu, med en helt annan värme. Gardiner i mustigt rött och djupt grönt hjälper till. Det blir en gosig känsla.

Ska laga en skink- och ostpaj idag med sallad, tacosås och crème fraîche till. Ska bli gott. Börjar nästan bli hungrig redan nu. Får ta fram smöret och förbereda lite....

Hoppas att du får en skön adventstid. Andas, njut av varma ljuset, en god bulle och en kopp varmt. Glad Advent!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar