Ett glas mjölk = tre sockerbitar

En redig bov? Bild från Iltasanomat.
Jag är inte så aktiv på Facebook, men det kan vara intressant att läsa artiklar och annat som hamnar på ens flöde. Det senaste är en debatt om socker, efter en artikel som har ett år på nacken.

Vardagspuls delade en artikel om myter när det kommer till socker och debatten blossade igång som en explosion. Många håller sig sakliga och vill veta mera, andra påpekar att sockret är något lurigt och så finns de dessa som kalla alla andra för idioter, som inte begriper att sockret är ett mördande, beroendeframkallande ämne och boven till allt ont. Även cancer. 

Artikeln visar på 5 myter om socker och vill enligt mig förklara det på ett vetenskapligt sätt - att det handlar inte om beroende, utan att vissa substanser i maten triggar igång belöningssystemet och då spelar det egentligen ingen roll om det är socker, kaffe, te, kött….De tar även upp andra intressanta tankar, men aldrig något som påpekar att det är fritt fram att sleva i sockerburken med sked. 

För efter ett tag lär sötman bli för mycket. Och sedan är det viktigt att skilja på sötsuget och ett beroende.

Det jag reagerade på var en kommentar från en undersköterska, som ansåg att folk borde begripa att socker ÄR den största boven till diabetes. Ingen kommer heller att kunna förklara för henne något annat, eftersom hon är så säker på sin sak - socker bildar inflammationer i kroppen och detta skapar mer socker, som i sin tur transporteras i kroppen och göder cancercellerna. Inte ens när diabetiker kommenterar på hennes inlägg, vill hon inse att det finns andra vinklar. Det heter inte sockersjukan för intet, är hennes åsikt.

När jag fick diabetes (blir 19 år i höst) så fick jag höra samma saker som går runt idag. Du åt för mycket godis! För mycket socker! Drick inte så mycket sockerdricka! Du kan inte få typ 1 diabetes av att äta mycket socker. Det är oftast ärftliga faktorer som spelar in och det är de vita blodkropparna som angriper körteln som producerar insulin. I mitt fall var det ett virus som gjorde att min diabetes kom. Undersköterskan påpekar att det är en missbildning i fosterstadiet som gör att det blir diabetes i tidigt skede, som barn och undrar nu hur det kommer sig att även vuxna kan få något som hette barndiabetes. Hon fastnar på begrepp, som är gamla. Idag heter det typ 1 och typ 2. Hon glömmer även vad som behövs vid hypoglykemi, lågt socker - jo, socker. 

Socker finns naturligt i kroppen, som blodglukos. Är den noll är det samma som att vara död. 

För mig som diabetiker har det blivit svårare att hitta något som gör att jag kan höja mitt socker vid en hypoglykemi. Detta vill jag helst göra snabbt, för att inte skapa skador på hjärnan (som behöver socker för att fungera) och då fungerar 1-2 burkar läsk bäst. 

Min åsikt är att alla behöver socker, men på ett svenskt sätt - i lagom mängd. Och välj rätt kolhydrater!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar