Besök hos diabetessköterskan


Kaos
På Facebook syns en sorglig cover på Barndiabetesfondens sida. Fem sitter där, med sina sprutor, pumpar och en bedrövelse som ansiktsuttryck. Har följt deras inlägg ett tag och även läst kommentarerna på den information de delar. Initiativet är bra, men sättet fel. Har längs med vägen, under mina tjugo år som diabetiker, mött en del kommentarer om diabetes, om hopp och förtvivlan. Jag vet att det är en kronisk sjukdom. Det är inte något som botas genom magiska trick, men du kan leva (undrar hur många som kommer att dänga till mig nu?) som vanligt. Men att säga detta - du kan leva som vanligt - är som att svära i kyrkan. 

Då kommer kommentarerna. "Du kan inte ha diabetes." "Du har typ 2." "Du har inte förstått." Ja, för att plocka några. Det som stör mig mest är inte dessa kommentarer eller de andra ("Du åt för mycket godis!" "Du har inte fått det från mig!") missförstånden. Att ha diabetes är inte alltid en lek och komplikationer lär komma. Kroppens eget immunsystem har rubbats och de insulinproducerande cellerna har blivit angripna och förstörda. Kroppen kan inte själv balansera sockernivåerna och det är här insulinet kommer in - du sköter det själv. Det inte alltid populärt med egenvård, utan läkarna och sköterskorna vill ha full koll. Även de kan köra med skrämseltaktik, som jag anser att Barndiabetesfonden gör. Så även en insändare i Dalademokraten. Skribenten kallar diabetes för en epidemi, och det tycker jag är lite väl. En epidemi (farsot) är ett utbrott av, i detta fall en sjukdom, som sprider sig mellan människor. Men diabetes smittar inte, den är genetisk. Min farmor hade diabetes. Fördomarna är många. Frågorna lika många. 

Inte blir det bättre av att kändisar flyter med. Han är inte den ende som har fått diabetes, vars liv förändrats och att sedan bli upprörd över lite choklad bland frukten - ja, då bör han rannsaka sig själv. Om detta verkligen är det lägsta han varit med om, så kan jag undra var krigsdrabbade barn hamnar på hans lista. Bara en tanke.

Jag var själv hos diabetessköterskan i början av veckan. Det gick bättre den här gången, än förra, då läkaren kändes fel. Ska fundera på att byta ut Levemir mot Lantus. De nya förändringarna med mått (HbA1c) och nivåer gör mig förvirrad. Men när jag började räkna, så kom det fram en del. Då kunde jag pusta ut, eftersom det de målat upp var inte riktigt hela sanningen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar