Grisens år


Ja, så var det nya året, 2019, här. Grisens år. Enligt bokens regler så sägs det att grisar är ärliga och artiga människor och att de gör allt med kraft och har bara ett håll de vill gå - framåt. Så om året skulle ha samma beskrivning, så blir det ett bra år. Grisar har även en stor törst efter kunskap, så kanske lär vi oss nått nytt under 2019. Så nästa gång någon kallar dig för en liten gris, så kanske du ska tänka på de positiva sidorna hos en gris, enligt det kinesiska horoskopet. Du är då lyckligt lottad om du föds i grisens tecken, som sker var tolfte år. Framgång och välmående är också några egenskaper som grisen bär med sig. 

Jag är född i grisens år, så då borde jag vara en varelse med stor godhet inombords. Att glädja andra uppfyller grisens dag och i motsats till vad som anses i västerländsk kultur, så är grisar mycket intelligenta. Kanske även klokast av de 12 djuren som finns i det kinesiska horoskopet. 

Från Skogsdoft Art, där jag lägger ut mina målningar.

Vad än 2019 har med sig, det vet vi om ett år i sin helhet. Nu är året rätt så nyfött och än finns tankarna i det som var, 2018. På ett sätt hade jag stora förhoppningar om att 2018 skulle bli ett bra år, men det började tidigt med sorg då svärmor gick bort och fortsatte med hennes systers bortgång. Vinterns kändes hur lång och kall som helst. Med hejdlöst mycket snö. Det var som om  våren aldrig skulle komma. Sen plötsligt hade vi en het och torr sommar. Klippte gräset en gång, resten torkade upp. Rensade buskar och träd med mera. Allt var skorpetorrt. Så nog satt jag i sjön för det mesta. Svalt och skönt. Promenaderna till och från stugan var spännande, för man kunde möta vildsvinen. Vilket jag gjorde. De är stora. Stannade kvar en tid i stugan och tog emot hösten. Senhösten och början av vintern har jag varit hemma. Den tiden bara svischade förbi. 

Nu säger jag hej till januari och ser framtiden an. Med spänning, förhoppning och skräckblandad förtjusning. Gott Nytt År!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar