Är jag kristen?

Nähä, inte det.
Jag och familjen gjorde testet. Det hjälpte oss föga att vi är kristna, maken varit kyrkvärd, ungdomarna konfirmerade, jag teologie kandidat (nästan teologie master) och arbetat några år inom församlingen med konfirmander. Ingen av oss blev kristen. Inte ens när jag bestämde mig för att köra testet igen, men att denna gången fuska. Blev inte kristen för det.

Att vara kristen är inte att kunna Bibeln från pärm till pärm, sjunga högst i kyrkan och kunna rabbla böner. Även Luther ansåg att du ska inte rabbla böner och texter, utan det ska komma från hjärtat. Du ska känna det i själen och projicera det till din nästa genom goda gärningar. Ett test som är skapat av några som ändå i princip inte vill veta dina ärliga svar, utan mer sätta dig på pottkanten, ger dig som kristen ingen möjlighet. Bättre vore om de som söker asyl och har funnit en tro, får prata med en lokal präst eller pastor, som i sin tur kan göra en mer mänskligare bedömning. 
Lyckades inte ens med fusk.
Fast, vem är någon annan att säga till dig och mig att du eller jag är kristna...eller inte är det. Att vara kristen är inget som kan bevisas genom ett test med frågor som är mer baserade för en religionskurs än ett djupare samtal om den nyfunna tron. Jag har ingen aning om vad som står i vissa Bibelböcker. Kanske kan jag gissa mig till budskapet, men inte ordagrant.

Och vad händer om jag anser att vissa delar av Bibeln inte är kvinnofientliga, krigiska eller att Gud ses som elak? Det är mina tolkningar som kristen som värderas genom frågor som fördummar. Det ger vare sig mig eller någon annan kristen rättvisa. 

Testet ger ingen rättvisa för någon. Gör om och gör rätt, Migrationsverket.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar