Blir vi…

Små söta figurer, inget annat.
…lättare kränkta idag än förr i tiden? Eller är det något annat som gör att vid minsta lilla sak, så reagerar människan som om något riktigt hemskt hade hänt.

Läste idag på Iltasanomat om en man i 50-årsåldern som fått 20 dagsböter för att han gått hemma och hoppat i trampolinen naken. Böterna baseras på ett vittnesmål av en kvinnlig granne, vars dotter upplevt situationen jobbig. Den finska naturistföreningens ordförande sa dock att en människa får gå hemma naken, det är inget som en ska få böter för. När han intervjuades via telefon, satt han naken, enligt egen utsago. 

Min tanke var: Varför titta? Mannen går naken hemma och hoppar i trampolinen, på bakgården. Tänkte även att för att se grannen, behövs det kanske jobbas lite för att verkligen se att han går naken. Jag vet inte hur det ser ut i detta område, där nakenheten hände, men jag tror att i de flesta fall behöver en jobba lite för att se. Varför inte prata med grannen?

När jag var liten bakade jag och mina kompisar negerbollar. Det var ingen som blev upprörd. Ingen blev heller upprörd över figurerna i Kalle Anka. Inte heller över att vissa bakverk heter finska pinnar. Dessa pinnar innehåller lika mycket finnar, som negerbollarna innehåller negrer. Det är båda klassiska kaffetilltugg. Inget annat.

Och detta med Lilla hjärtat, en sagofigur i Stina Wirséns bok. Eller är det bara så att jag inte begriper? Vore intressant att veta vilka det är som oftast reagerar på dessa saker och säger: ”Jag är kränkt!” Samtidigt reagerar vi på hur det saknas någon med utländsk bakgrund i styrelser och arbetsplatser. Eller är det så att vi individer är rädda för diskussionen kring stereotyper? 

Jag kan förstå att det kan finnas en historisk laddning i vissa bilder, vissa bakverk, vissa godisförpackningar - men diskutera då denna historiska laddning, så att den riktiga rasismen kan bortarbetas. Kidnappa inte andras figurer och tillskriv inte dessa en annan egenskap som skaparen gett. Håller med författaren Wirsén när hon säger:
”Att inte vara representerad, det är rasism.”

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar