Diabetes, ett gissel?

Insulin, håller mig vid liv.
Här om kvällen satt jag och klickade runt på Instagram. Hittade några hashtags som blev intressanta ju mer jag läste och funderade. Allt började med #diabetes och slutligen var jag inne på #öppendiabetes, men även #fuckdiabetes.

Reagerade på deppigheten, rädslan, oron men samtidigt på glädjen kring att kunna vara öppen med sin diabetes. Fick inte riktigt ihop detta med att inte kunna vara öppen inför andra med sin sjukdom. Vad skäms man för som diabetiker då? Tänkte på de ord som en äldre herre sa till mig i början av min "diabeteskarriär". Han frågade mig rent ut om jag skämdes för att jag hade diabetes. Ville säga: "Är du dum eller? Så klart jag inte skäms!" Men det sa jag inte, utan valde mina ord och sa att jag inte alls skämdes.

Tog jag eller tog jag inte?
Det är frågan...
Att jag fick diabetes förändrade mitt liv. Inte till det negativa, som jag upplever att de flesta under de olika hashtaggarna kände det som. Jag började må mycket bättre, fick en underlig balans på mat, liv och träning. Självklart finns det även en baksida med att ha diabetes. Det finns vissa saker som smått irriterar mig, allt från frågor som "bör du äta/dricka det där?" till känningar eller högt socker, för att inte tala om alla vändor hos läkare och diabetessköterskan. Det kan jag tycka är ett gissel. Men inte diabetesen i sig. 

Det som skrämmer mig är dock okunskapen om diabetes, där ute i verkligheten. Det är så att lågt socker kan ge symptom som ser ut i första taget som om du vore full och vinglade runt med både öl och vin i kroppen. Men det låga sockret gör att du blir yr, matt och kan inte hantera dig. Det kan vara skrämmande för den som ser, men det är värre för den som upplever det. Risken att "svimma" är stor. Det finns en del fall, där polisen tagit in personer med blodsockerfall in i en fyllecell och dessa personer har inte fått rätt behandling. Det kan resultera att personen faller i koma och i värsta fall dör. Så jag skulle uppskatta att kunskapen om diabetes och hur den ter sig, sprids. Men även att de som har diabetes är öppna med sin sjukdom. Det finns många fina smycken att bära och vill du ha en speciell, så kan du skapa en genom pärlor mm - speciellt bokstavspärlor.

En viktig sak är att alla upplever sin diabetes på olika sätt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar