Religionsfrihet

Ett begrepp som kan förvirra är just begreppet religionsfrihet och detta troligen på grund av ordet ”frihet”.

För någon vecka sedan blev det debatt mellan Humanisterna och Svenska kyrkan i denna fråga. Allt har sin kärna i en annonskampanj som Förbundet Humanisterna vill att barn ska själva ges en rimlig möjlighet att välja livsåskådning. Så långt, så bra. Kampanjen fortsätter på deras twitter, där det anses att barnet ska inte behöva höra vilken livsåskådning de tillhör och att man som förälder ska vara försiktig med att lära barnet ritualer kopplade till en livsåskådning. Essensen är att det är en kränkning att stämpla barn med en viss livsåskådning och att religionsfrihet bör gälla alla, oavsett ålder.

Svenska kyrkans debattörer vill då lyfta upp frågan kring vad Humanisterna vill med denna kampanj. Handlar det om att skriva om eller även underkänna Barnkonventionen, som fastställer att varje barn har rätt till religionsfrihet.

Då har vi detta med tolkningen kring just begreppet religionsfrihet. Enligt FN, så tolkas denna rätt på samma sätt som den är formulerad i andra konventioner. Nämligen att du som individ har rätten av välja, byta och utöva den religion som passar din övertygelse. Detta gäller även övertygelser och livsåskådningar som inte är religiösa, som till exempel sekulär humanism. Ordet religionsfrihet visar både på friheten att välja, men även friheten att avstå.

Jag som förälder har ett ansvar att ge mina barn den vägledning de kan tänkas behöva när det kommer till religion, livsstilar, övertygelser och allt annat som ingår i livet. Jag anser att jag inte ska tvinga barnen till något, men jag ska informera dem om alla riktningar. Sedan får de längs med livets gång prova, välja och växa in i det som slutligen blir deras livsåskådning. Jag ska ta deras åsikter på allvar och svara på ett neutralt sätt eller vara tydlig med vems åsikt jag berättar om - om det är min eller någon annans. Jag vill inte heller att någon annan placerar mig eller mina barn i ett fack, just på grund av att vi människor är individer som utvecklas hela tiden.

Både Svenska kyrkan och Humanisterna har några poänger. Tror att de bör lyssna på varandra lite mer av den anledningen att de vill nog samma sak. Vi ska inte vara för snabba att döma. Jag tror inte att det skulle skada.

Mer i ämnet:




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar