Mitt i sommarens hetta

Svenska flaggan vajade i vinden
under midsommaren.
Fotot blev fin konst med ArtBot.
Sitter på en bäddad madrass hemma hos svärmor. En sköterska har precis lämnat oss, men ska komma tillbaka om någon timma. Det är bra att titta till svärmor ibland, hon är ju nu redan 97 år. Livet rullar på för hennes del som vanligt, men det kan vara bra med tillsyn. Maken är uppe i Bergslagen och jobbar på, så under tiden bor vi tjejer hos farmor, som vi kallar henne.
Där, längre bort på gatan finns en bilskola
På andra hållet i ålderskalan finns äldsta dottern. Fortfarande ung och med hela framtiden framför sig. När jag var på väg hem från centrum idag, så passerade jag bilskolan. Det är snart dags för henne att sätta sig bakom ratten och börja övningsköra. En spännande tid, det minns jag själv. Men den var även läskig. Men prata om frihet när körkortet väl blir ditt.
Mörka moln tornade upp över Måstad en vanlig vardag.
Annars så har vi varit många dagar i stugan här i Blekinge. Det är skönt att njuta av solen, kaffekoppen, skogens sus och ett svalkande bad. För det har varit rätt så varmt den senaste veckan. Skulle visst bli kyligt igen. Men jag tror inte att jag klagar, ett dopp i sjön i vilket väder som helst, är en upplevelse. 
Påfågelöga, en vacker syn.
Något annat som är en upplevelse, är fjärilarna runt omkring vår tomt. Denna sommar är de väldigt många och av många sorter med. Varje år har det funnits ett antal sorter av pärlemorfjärilen, som fladdrar runt från blomma till blomma som en orangebrun skönhet. Sedan har det funnits blåvingar och gräsfjärilar. Vissa somrar har vi haft besök av sorgmanteln, en stor fjäril i svart med en gul/vit kant på vingarna. Denna sommar har påfågelöga, citronfjäril och rovfjäril gjort fina besök hos oss. Förra året såg jag även en aspfjäril. Jag har varit fascinerad, för det har varit en härlig syn. De är svåra att fotografera, vissa fladdrar på som bara den. Men ibland så lyckas man!

Glad fortsättning på sommaren!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar