Konst av olika slag

När jag var liten, gick på lekskola eller ville måla hemma, så fanns det väldigt få och enkla medel. I lekskolan fanns det mest vaxkritor, smörgåspapper, en varm spis och en fröken som höll koll. Hemma hade vi en stor tung rulle med papper - ja en sådan där tung rulle, som från ett tidningstryckeri. Hur vi fått den rullen vet jag inte, men det var säkerligen någon bekant till mina föräldrar som tyckte att de hade en rulle över. Från jobbet. 

Oftast rev jag loss en bit och försökte skapa konst med de få pennor som fanns till hands. Bäst var tuschpennor, de fastnade på pappret. Blyerts, vaxkritor och liknande var inte så lyckade på detta glatta papper.
Papper, urklipp, lim, vaxkritor, washitejp - behövs inte så mycket mer.
Konst är något som utvecklas hela tiden och det är betraktarens öga som beslutar om det är fin konst, dålig konst, obegriplig konst, fascinerande konst...sedan finns det andra sätt att uttrycka sig, sina tankar och åsikter, nämligen något som kallas för Bible journaling eller Art journaling. Har under en tid läst och tittat på andras verk via Youtube och ville testa själv. Till en början testade jag på ett vanligt papper, sedan i ett block och slutligen i en bibel.
Konstdagbok och bibeldagbok. 
Bibeljournal
Art journaling är ett sätt att uttrycka sig - skriva dagbok genom att färglägga sidorna först eller bara låta konsten tala. Att måla i en Bibel handlar mycket om att ta till sig texten genom konsten. Du läser en text, hittar ett stycke som tilltalar dig och så tecknar du sidan. Kan jämföras lite med scrapbooking. Det finns inga begränsningar och det är alldeles okej att även göra "fula" sidor, misslyckas, låta pennan blöda igenom pappret och så vidare.

Vilken väg du än provar, så kan jag säga att det är väldigt lugnande och roande att måla på detta vis. Kommer att dela med mig av mina alster längs med vägen...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar