Stolthet och fördom

Det här inlägget handlar inte om Lizzy och Mr Darcy i boken som Jane Austen skrivit, utan något som är långt ifrån så vackert som en berättelse från förr.

Det finns många präster i Svenska kyrkans sfär och ska jag vara snäll, utan att sjunka för långt ner i dumhetens skala - så finns det säkerligen några som inte har alla hästar hemma. Här om kvällen kändes det som om jag sprungit på en av dessa. Gud älskar alla sina barn, även de som inte vet vad de gör.

För att göra det enkelt, så känner denne präst sig kränkt på grund av att han anser att respekten är inte ömsesidig när det kommer till samkönades rättigheter och skyldigheter. Prästen anser att vår tid är förvirrad, könslös och att gränserna mellan manligt och kvinnligt ska suddas ut. Han argumenterar emot det han anser sig vara sexuell lössläppthet, RFSL och deras agenda. 

I samma andetag bedyrar han att varje människa ska respekteras oavsett kön, hudfärg, religion eller sexuell läggning. Samtidigt anser han att RFSL och PRIDE endast förespråkar och försvarar ett lösaktigt sexualliv. Pride står för högmod och präster borde få respekt för att de vägrar viga samkönade par. Mannen och kvinnan är skapade för varandra, anser prästen, och drar en biologilektion i hur dessa två passar ihop. 

Man ser och hör vad man vill se och höra, brukar jag säga. Pride kan även översättas med stolthet (jag är stolt över mig själv och över dig) och glans, som i engelska glory (ära) och splendor (prakt). 

Jag har inget emot den som vill avstå från att viga samkönade, så länge prästen är tydlig med sin sak, baserar sin åsikt på sin tro och övertygelse - MEN, jag avskyr när präster gör utspel på de svaga i samhället och vinklar en högerkrok som hamnar under bältet. Det är okunnighet, respektlöst och långt ifrån det kristen tro står för. Att raljera på detta vis hjälper ingen. Är prästen emot samkönade vigslar, så hjälp dessa personer att hitta en präst som inte är det istället för att gå ut och peka finger. Att se till exempel homosexualitet som något lössläppt, och endast som så, så har prästen missat målet å de grövsta.

Jag tror att prästen totalt missat vad Pride och RFSL står för och gör. Pride, kommen ur Stonewallupproret 1969, propagerar för att människor ska vara stolta över sin sexuella identitet och att mångfalden ska betraktas som positivt. RFSL är ett riksförbund som driver sexualpolitik och arbetar mor homofobi, bifobi och transfobi. De vill göra samhället till en bättre plats för HBTQ-personer. 

Vad är fel med det?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar