Kalmar och stugliv

Sommaren är i full gång och vi gör det bästa av att njuta av det den ger oss. Sol, regn, blåst och allt detta blandat 'på en och samma gång', som Gessle sjöng på plattan 'Mazarin' - fast då om känslorna. 

Vrooom.
Här om dagen var vi en sväng till Kalmar. Det är en klassisk tradition som vi har haft sedan barnen var små, att ta oss en sväng till staden, leksaksaffären Paddington och sedan köra över Ölandsbron. Det blev en heldag även denna gång, med god mat och skönt väder. Jag ökade på min lilla leksaksbilssamling med en rosa Volkswagen Classical Beetle, modellår 1967. Så himla söt. Yngsta dottern köpte sig en Volkswagen Classical buss, 1962, röd-vit. Har en sådan själv, som jag köpte förra gången vi var i Kalmar. Min är gul-vit, dock.

Döttrarna ska titta på fåren
Kalmar slott i kvällsskymningen
Vi åkte även till Öland, hela vägen till södra udden och platsen som alla fågelskådare känner till, speciellt de svenska - som en mamma berättade för sin son, medan jag önskade att jag hade tagit med mig koftan. Det blåste en hel del och till slut blev det för kyligt. Slutligen fick ungdomarna göra det dom alltid gjort, springa av sig vid Kalmar slott. Det var en skön resa för själen. Vi kom hem sent, helt matta men glada.

Vi hade även en liknande dag i Karlskrona för ett tag sedan, den avslutades på Olles Korvbar, med en god hamburgare. Det är en vacker stad, som även Kalmar är. Mycket historiskt att se på och många ställen att uppleva. 

Dopp i sjön Hörnen mitt på dagen, idag.
Annars så har det varit många fina dagar här vid stugan. Bad, sol och slappa dagar. Och djurbesök. Tre ormvråkar cirklade runt tomten i morse. Två tranor flög över här, medan de slogs - ja, var oense om något i alla fall. En bambi, några vildsvin och i kväll gick det en hel får-familj förbi med sina herdar. De flyttades från en hage till en annan, men nog var det en syn. Fåren var som glada små barn, verkligen på grönbete.

Nu är kvällen här, denna torsdag i juli. Det är dags att varva ner inför natten och se framemot morgondagen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar