Film: Rogue One, A Star Wars Story



När senator Vaspar dök upp, reagerade min hjärna med att säga Fares Fares. Tänkte till en början att 'vad är detta för tics nu?', men när jag läste om filmen "Rogue One", så fick jag en aha-upplevelse. Så, min hjärna var igång - mer än lovligt.

Filmen "Rogue One: A Star Wars Story" är som vanliga Star Wars, men ändå inte. Det är tufft, långt ifrån en lek och alla beslut vägs noga. Det som kan vara nära på gulligt, är den charmiga (läs kaxige) droiden och torpeden K-2SO, men annars så är det inget gulligt med denna film. Hemska Deathtroopers, hårda tider, förstörelse, fruktan och helt enkelt krig. 

Händelserna utspelar sig innan 'Stjärnornas krig' från 1977 och kan ses, som maken sa, som episod 3 1/2. Nu får vi veta hur ritningarna hamnade i rebellernas händer, som en förklaring till varför Prinsessan Leia jagas av Darth Vader, som i sin tur vill ha ritningarna till Dödsstjärnan. Är ni med?

I filmen ser vi hur Cassian Andor, rebellernas agent, och Jyn, dotter till Galen Erso (som spelas av Mads Mikkelsen) ska göra allt för att stoppa bygget av Dödsstjärnan. De får även hjälp av K-2SO, piloten Bodhi Rook och Chirrut Imwe - han kan prata och slåss, men inte se. Vilken taktik är rätt och vågar de anfalla en av rymdimperiets baser är viktiga frågor - som du får svar på!

SJälv tyckte jag att filmen till en början var ett farande mellan olika planeter. Det var bäst att hänga med och låta tilltugget vara en stund, så jag inte missade något. I vissa lägen kände jag att replikerna lästes direkt ur manus, men i det stora hela var filmen i toppklass.

Tagline: Save the Rebellion. Save the dream.
Genre: Action, Adventure, Sci-Fi
Skådespelare:  Felicity Jones, Diego Luna, Alan Tudyk
Betyg: 7,9 av 10
Trivia: Diego Luna, han som spelar Cassian Andor, improviserade K2-SO's slapp i Cassians ansikte då de var på Jedha. Och orden "...and there's a fresh one... " improviserades av Alan Tudyk, kort efter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar